Remote out-of-hours ultrasound live supervision in pediatrics – improvement of diagnostics and training
Grading (engineering)
Modality (human–computer interaction)
DOI:
10.1055/a-2421-8319
Publication Date:
2024-09-25T23:19:46Z
AUTHORS (10)
ABSTRACT
Purpose: Ultrasound (US) is the preferred imaging modality in pediatrics for diagnostic and therapeutic issues. The absence of radiation constant on-site accessibility make it ideal tool children. However, despite remarkable technical advances resolution applicability, many sophisticated medical questions still require profound expertise examiner often hampering fast decisions particular outside regular working hours. Materials Methods: This single-center study, at a university children`s hospital evaluated use an US during emergency-service. Four-week documentation period was followed by subsequent eight-week supervision with live availability on demand guided remote expert. support, diagnosis, grading urgency, duration success examination satisfaction both examiners were analyzed. Results: 108 patients (mean age 9.7years) included. In 38% cases supervised definite diagnosis 92.6% (25/27). Image quality performance graded sufficient 100%. Supervised compared to non-supervised examinations prolonged (14.4 min vs. 7.1 min, p<0.001), more prevalent within first 24 h (70% 56.8%, p=0.06) classified frequently as emergency (22.2% 2.3%; p=0.015). All participants US-supervision decisively helpful. Conclusion: Remote pediatric feasible effective. It combined timely, high-quality diagnostics even challenging simultaneous training. Hintergrund: Pädiatrischer Ultraschall ist die bevorzugte Bildgebung für diagnostische und therapeutische Fragen aufgrund von Strahlenfreiheit ständiger Verfügbarkeit vor Ort ideal. Trotz großer technischer Fortschritte bei Bildauflösung Anwendung erfordern schwierige eine profunde Expertise, zeitnahe Diagnostik, allem im Notdienst, oft erschwert. Materialien Methoden: Eine unizentrische Studie einer Universitäts-Kinderklinik bezüglich US-Untersuchungen Notdienst wurde ausgewertet. Einer 4-wöchigen Beobachtungsphase folgte 8-wöchige Supervisionsphase mit Möglichkeit zur Anforderung Live-Supervision aus der Ferne durch einen US-Experten. Analysiert wurden Bedarf fachlicher Unterstützung, Diagnose, Dringlichkeit, Dauer, Erfolg sowie Zufriedenheit Untersucher. Ergebnisse: Kinder (Ø 9,7 Jahre) eingeschlossen. aller auf Wunsch supervidiert dabei 92,6% (25/27) Fälle Diagnose gestellt. Die Bildqualität technische Umsetzung waren immer ausreichend. Supervidierte Untersuchungen dauerten länger (14,4 erfolgten häufiger innerhalb 24h Klinikaufenthalt als Notfall eingestuft 2,3%; Supervisionsmöglichkeit allen Teilnehmern entscheidend hilfreich eingeordnet. Schlussfolgerung: Live Distanz supervidierter pädiatrischer war effektiv, ermöglichte zeitnahe, qualitativ hochwertige Diagnostik auch schwierigen medizinischen Fragestellungen zeitgleich US-Ausbildung.
SUPPLEMENTAL MATERIAL
Coming soon ....
REFERENCES (28)
CITATIONS (0)
EXTERNAL LINKS
PlumX Metrics
RECOMMENDATIONS
FAIR ASSESSMENT
Coming soon ....
JUPYTER LAB
Coming soon ....