R. Steffen

ORCID: 0009-0001-3066-7397
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About
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Research Areas
  • Spine and Intervertebral Disc Pathology
  • Spinal Fractures and Fixation Techniques
  • Orthopaedic implants and arthroplasty
  • Musculoskeletal pain and rehabilitation
  • Pelvic and Acetabular Injuries
  • Hip disorders and treatments
  • Total Knee Arthroplasty Outcomes
  • Knee injuries and reconstruction techniques
  • Orthopedic Surgery and Rehabilitation
  • Hip and Femur Fractures
  • Management of metastatic bone disease
  • Cervical and Thoracic Myelopathy
  • Medical Imaging and Analysis
  • Surgical Sutures and Adhesives
  • Fibromyalgia and Chronic Fatigue Syndrome Research
  • Pain Mechanisms and Treatments
  • Bone fractures and treatments
  • Myofascial pain diagnosis and treatment
  • Foot and Ankle Surgery
  • Anesthesia and Pain Management
  • Advanced MRI Techniques and Applications
  • Head and Neck Cancer Studies
  • Dental materials and restorations
  • Tracheal and airway disorders
  • Biliary and Gastrointestinal Fistulas

St. Josef-Hospital
1987-2008

Orthopädische Universitätsklinik
1987-2008

Marienkrankenhaus Hamburg
1999-2004

Ruhr University Bochum
1990-1998

Freie Universität Berlin
1990

The mixed results of two studies on intradiscal therapy with collagenase versus chymopapain are presented. first study was performed from January 1983 to March 1984 and consisted 71 patients treated injection (600 ABC units) 93 (4,000 into lower lumbar discs. second started in May 1985 ended December 1985. 41 injected 45 (400 reported. overall success rate after 3 months 69%/63% for chymopapain/high-dose 73%/71% chymopapain/low-dose 75%/72% 6 collagenase. Eighteen percent the...

10.1097/00007632-198705000-00016 article EN Spine 1987-05-01

Studienziel: Genauigkeitsvergleich der Pfannenpositionierung von frei-hand und computerassistiert (CAS) implantierten Pfannen in Hüftendoprothetik. Methode: In Zeit 06/1985 bis 08/2001 wurden 105 konventionelle bzw. 03 11/1999 80 computerassistierte Hüftendoprothesen den oben genannten Zentren implantiert. allen Fällen erfolgte eine Bemessung Pfannenplatzierung mittels Becken-CT ein Vergleich erfassten Stellungswinkel. Statistische Analysen: F-Test. Ergebnisse: Eine signifikant höhere...

10.1055/s-2004-822696 article DE Zeitschrift für Orthopädie und ihre Grenzgebiete 2004-07-13

<h2>Abstract</h2> Arthroscopic or open surgical treatment is indicated for displaced tibial spine fractures to obtain anatomic reduction and restore the functionality of anterior cruciate ligament. Numerous arthroscopic techniques have been described. The purpose this technical note describe a minimally invasive physeal- ligament-sparing technique using knotless all-suture anchors provide stable bridge fixation over fractures.

10.1016/j.eats.2023.09.029 article EN cc-by-nc-nd Arthroscopy Techniques 2024-01-01

A method of a two-phase closed reduction using longitudinal skin traction followed by abduction was employed the authors for treatment children with congenital dislocation hip (CDH). Longitudinal used two to four weeks, depending on child's age and degree dislocation. Traction in required weeks. Splinting after an intermediate device, which allowed immediate function motion without risk redislocation. The results 1178 treated hips, follow-up examinations 809 cases, demonstrate efficacy this...

10.1097/00003086-199009000-00005 article EN Clinical Orthopaedics and Related Research 1990-09-01

In einer speziell entwickelten Apparatur wurden lumbale Bewegungssegmente vor und nach Ausräumung des Nukleus pulposus mit ohne axiale Kompression untersucht. Zur Bewertung der Instabilität Bewegungsausmaß, Höhenänderung Drehpunktverlagerung herangezogen. Es fand sich eine Höhenverminderung von durchschnittlich 3,2 mm bei Bewegungszunahmen bis zu 70%. Die Analyse Drehpunktveränderungen ergab Extension Seitneigung.

10.1055/s-2008-1040191 article DE Zeitschrift für Orthopädie und ihre Grenzgebiete 2008-05-15

Drei verschiedene Fixateur interne Systeme (“Dick”, “Kluger”, “SOCON”) wurden in einer in-vitro Studie untersucht. Unter physiologischen Belastungen resultierten nahezu identische Verformungen. Eine neu definierte Stabilisierungskapazität zeigte Schwachpunkte unter Kompressions- und Torsionsbelastungen. Zur Vermeidung von frühem Implantatversagen oder Lockerung scheint ein zurückhaltendes Nachbehandlungsregime mit Korsettruhigstellung Belastungsreduzierung bis zum Abschluß der knöchernen...

10.1055/s-2008-1039426 article DE Zeitschrift für Orthopädie und ihre Grenzgebiete 2008-03-18

Studienziel: Im Rahmen der vorliegenden Studie wurden die biomechanischen Eigenschaften eines Fixateur interne aus Titan (Ti-6Al-4V-Legierung) in einem In-vitro-Modell untersucht. Methode: Fixateur-interne-Systeme sechs (vier weibliche und zwei männliche Präparate) humane Lendenwirbelsäulenabschnitte L2 bis L4 implantiert. Es ausschließlich dorsale Instrumentationen durchgeführt. Die Untersuchungen erfolgten unter Applikation physiologischer Lasten (2,0 10,0 Nm für Torsion 2,0 7,5...

10.1055/s-2003-37301 article DE Zeitschrift für Orthopädie und ihre Grenzgebiete 2003-02-26

In CDH ultrasound control of reduction in the unstable period first 3 months has to be performed by an inguinal access, as splint can not removed for reason high risks redislocation. Controls are possible whenever required, according anglo-american techniques. Thus treatment within year life may controlled imaging alone. Criteria detection posterior and cranial redislocation well anterior positioning femoral head given.

10.1055/s-2008-1039866 article EN Zeitschrift für Orthopädie und ihre Grenzgebiete 2008-03-18
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