Christoph Bobrowski

ORCID: 0000-0002-7623-5127
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About
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Research Areas
  • Electronic Health Records Systems
  • Escherichia coli research studies
  • Viral gastroenteritis research and epidemiology
  • Health and Medical Studies
  • Healthcare cost, quality, practices
  • Liver Disease Diagnosis and Treatment
  • Healthcare Policy and Management
  • Liver Disease and Transplantation
  • Medical Practices and Rehabilitation
  • Clostridium difficile and Clostridium perfringens research
  • Electrolyte and hormonal disorders
  • Clinical practice guidelines implementation
  • Hepatitis C virus research
  • Lung Cancer Treatments and Mutations
  • Ion Transport and Channel Regulation
  • Biomedical Text Mining and Ontologies
  • Lung Cancer Diagnosis and Treatment
  • Health, psychology, and well-being
  • Enterobacteriaceae and Cronobacter Research
  • Transgenic Plants and Applications
  • Gastrointestinal Tumor Research and Treatment
  • Interstitial Lung Diseases and Idiopathic Pulmonary Fibrosis
  • Diagnosis and treatment of tuberculosis
  • Balkan and Eastern European Studies
  • Cholangiocarcinoma and Gallbladder Cancer Studies

Asklepios Klinikum Harburg
2014-2016

Universitätsmedizin Greifswald
2006-2013

Universität Greifswald
2008-2011

Universität Hamburg
2002-2005

University Medical Center Hamburg-Eppendorf
2002-2005

Swedish Medical Center
2003

University of Washington
2003

Eppendorf (Germany)
2000-2001

University of Rostock
2000

Despite improvements of diagnostic modalities differentiation between benign and malignant hilar strictures remains a challenge. Hilar neoplasia requires preoperative tissue diagnosis to avoid risk inappropriate extensive surgery. This is commonly attempted using various techniques at ERCP, which have variable sensitivity accuracy. We used endosonography-guided fine-needle aspiration (EUS-FNA) for the cholangiocarcinoma (HC).Prospective evaluation 44 patients (31 male, mean age: 59 yr) with...

10.1046/j.1572-0241.2003.04006.x article EN The American Journal of Gastroenterology 2004-01-01

Mediastinal lymphadenopathy (ML) is a cause for concern, especially in patients with previous malignancy. The investigation of choice thoracic CT variable sensitivity and specificity requiring tissue diagnosis. We used endoscopic ultrasound-guided fine-needle aspiration (EUS-FNA) cytodiagnosis ML without cause, distribution lesions, incidence second cancers were investigated.Linear echoendoscopes 22-gauge needles cytology EUS-FNA. A cytological diagnosis malignancy was accepted, histology or...

10.1111/j.1572-0241.2000.02243.x article EN The American Journal of Gastroenterology 2000-09-01

Staging of patients with lung cancer to determine operability is intended efficiently limit futile thoracotomies without denying possibly curative surgery. Currently available staging tests are imperfect alone and in combination. Imaged suspected metastases often require tissue confirmation before surgery can be denied. Endoscopic ultrasound (EUS) may help identify inoperable by providing proof inoperability a single test, similar sensitivity for identifying as other tests. Therefore, we...

10.1164/rccm.200301-050oc article EN American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine 2003-08-12

ABSTRACT Ninety-five household contacts (aged 2 months to 73 years) of patients with enteropathic hemolytic-uremic syndrome (HUS) were investigated for the presence immunoglobulin (Ig) G antibodies Shiga toxins Stx2 and Stx1 by Western blot assay. Thirty-one percent 19% 327 controls had anti-Stx2 IgG (heavy light chain [H + L]), 5 8%, respectively, anti-Stx1 (H L), 3 2%, both L). The incidence infections Stx-producing Escherichia coli (STEC) was determined based on following diagnostic...

10.1128/jcm.40.5.1773-1782.2002 article EN Journal of Clinical Microbiology 2002-05-01

Background and Study Aims: The results of endoscopic ultrasound-guided fine-needle aspiration (EUS-FNA) in focal pancreatic lesions are less impressive than those the mediastinum. aim this prospectively randomized study was to compare two commercially available needle assemblies with regard handling cytopathological yield.

10.1055/s-2001-14970 article EN Endoscopy 2001-06-01

ABSTRACT A Western blot (immunoblot) assay (WBA) for the detection of immunoglobulin G antibodies to Shiga toxins Stx2 and Stx1 in sera from 110 patients with enteropathic hemolytic-uremic syndrome (53 culture confirmed have toxin-producing Escherichia coli [STEC] infection) age-matched controls was established by using a chemiluminescence system. Thirty-nine (74%) 53 culture-confirmed cases were infections STEC serotype O157, 14 (26%) associated infection other serotypes. The frequency an...

10.1128/jcm.39.6.2272-2279.2001 article EN Journal of Clinical Microbiology 2001-06-01

Escherichia coli O157 lipopolysaccharide (LPS)–specific antibodies were measured in sequential serum samples from 131 children with serologically defined E. O157–associated hemolytic-uremic syndrome (HUS), using an enzyme immunoassay. On the basis of evaluation 66 culture-proven infection and 132 age-matched control subjects, assay showed a sensitivity 95%, 88%, 74% specificity 99%, 98% for IgM, IgA, IgG, respectively. Anti-O157 LPS decreased below cut-off levels >50% at 11 (IgM), 5 (IgA),...

10.1086/341781 article EN The Journal of Infectious Diseases 2002-08-15

Durch die Einführung des pauschalisierten Entgeltsystems G-DRG-System ist der Kostendruck auf Leistungserbringer im Gesundheitssystem stark gestiegen. Die Abrechnung anhand von diagnosebezogenen Fallgruppen (DRG), eine Vergütung Basis mittleren Kosten in Deutschland (Kalkulationsstichprobe) gewährt, kann bei besonders aufwändigen Fällen Gastroenterologie Unterfinanzierung bedingen. In einer retrospektiven-prospektiven Vergleichsstudie haben wir untersucht, ob dies auch für das Krankheitsbild...

10.1055/s-0032-1325486 article DE Zeitschrift für Gastroenterologie 2013-01-08

Es wurde untersucht, ob eine risikoadjustierte Qualitätsanalyse insbesondere der stationären Sterblichkeit unter Verwendung von §-21-Routinedaten möglich ist. wurden aus den §-21-Abrechnungsdaten sechs deutscher Kliniken Maximalversorgung vollstationäre Patienten (≥ 18 Jahre, Verweildauer > 24 Stunden) mit gültiger DRG-Kodierung (N = 557 989 entsprechend 91 % vollstationären Patienten) ausgewählt. Mittels eines logistischen Regressionsmodells Mortalitätswahrscheinlichkeiten für jeden...

10.1055/s-0034-1385749 article DE Gesundheitsökonomie & Qualitätsmanagement 2014-12-09

Zielsetzung: Ziel dieser Publikation war es, die Zusammenhänge zwischen der durch Qualitätsindikatoren beschriebenen diagnosebezogenen Mortalität und Gesamtmortalität anhand von krankenhausbezogenen Routinedaten explorativ zu analysieren. Methodik: Aus 6 Krankenhäusern Schwerpunkt- Maximalversorgung standen DRG-Routinedaten insgesamt 670 000 Krankenhausfällen aus 3 Jahren zur Verfügung. Der Datensatz wurde im Hinblick auf kommerziell erhältlichen des Krankenhauskonzerns HELIOS (sog....

10.1055/s-0029-1245987 article DE Gesundheitsökonomie & Qualitätsmanagement 2011-04-01

Die pauschalisierte Vergütung anhand von diagnosebezogenen Fallgruppen im DRG-System, die auf dem angenommenen ökonomischen Aufwand basiert, ist in vielen Bereichen nur wenig differenziert. Wir haben untersucht ob für dekompensierte Leberzirrhose der mit einem höheren Schweregrad einhergehende höhere ökonomische DRG-System abgebildet ist.

10.1055/s-0029-1241533 article DE Zeitschrift für Gastroenterologie 2009-09-01

Problemstellung: Für viele Hauptdiagnosen hat die sonographische Diagnostik einen klinisch unbestrittenen Stellenwert. Die Nebendiagnosen eines Behandlungsfalles bestimmen Fallschwere und sind somit von erheblicher Relevanz für korrekte Eingruppierung Patienten in G-DRG. Am Beispiel Aszites Pleuraerguß soll geprüft werden, ob diese sonographisch leicht zu erhebenden Befunde Gewichtung einer DRG ändern können.

10.1055/s-2004-834272 article DE Ultraschall in der Medizin - European Journal of Ultrasound 2004-09-27

Die DGVS hat im Jahre 2003 erwirkt, dass der ICD-Code K85 (Akute Pankreatitis) unterteilt wird in akute Pankreatitiden (AP) mit und ohne Organkomplikation. Während die beatmungspflichtige AP durch Beatmungs-DRGs abgebildet ist, werden Kosten nicht-intensivpflichtigen nicht nach Organkomplikationen aufgeschlüsselt. Ziel Untersuchung den ökonomischen Aufwand für Behandlung akuten nicht-biliären Pankreatitis klinischen Parametern zu korrelieren.

10.1055/s-2006-950713 article DE Zeitschrift für Gastroenterologie 2006-09-19
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