- Alcoholism and Thiamine Deficiency
- Health and Wellbeing Research
- Neurological and metabolic disorders
- Alcohol Consumption and Health Effects
- Treatment of Major Depression
- Substance Abuse Treatment and Outcomes
- Infectious Encephalopathies and Encephalitis
- Epilepsy research and treatment
- Bipolar Disorder and Treatment
- Mental Health Treatment and Access
- Schizophrenia research and treatment
- Suicide and Self-Harm Studies
Medical University of Vienna
2023-2025
Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie
2024
While clinical consequences of thiamine deficiency in alcohol use disorder (AUD) are severe, evidence-based recommendations on dosage, type administration and duration substitution (TS), its' target levels remain sparse. This study aimed to compare the effect two best practice TS regimens blood (i.e. pyrophosphate, TPP) cognitive function.In 50 patients undergoing in-patient alcohol-withdrawal treatment, TPP were determined at baseline end weeks 1, 2 8 following oral (3 × 100 mg/day for 7...
Suicide rates are known to be increased in patients after discharge from in-patient psychiatric treatment. However, evidence on risk factors for suicide within this patient group contradictory. Thus, study aims investigate a sizeable care facility determine associated factors. Data individual level 15-year single-centre cohort were linked data the national death registry and cumulative incidence calculated applying competing models. Independent variables included patients' sex, age at...
Zusammenfassung Nach schrittweiser Umstellung der psychopharmakologischen Therapie konnte bei einem Patienten mit vorbekannter paranoider Schizophrenie Clozapin etabliert werden, nachdem es St. p. Lebertransplantation und laufender Immunsuppression Tacrolimus zu einer Exazerbation psychotischer Symptomatik gekommen war. Bisherige Therapieversuche Risperidon, Paliperidon, Quetiapin Olanzapin hatten keiner wesentlichen Besserung geführt. In dem hier beschriebenen Zeitraum von ca. 20 Wochen...
Zusammenfassung Neben psychosozialer und psychotherapeutischer Betreuung stehen in der Behandlung von Alkoholkonsumstörungen auch Psychopharmaka zur Verfügung. Trotz Zulassung Evidenz über wirksame Unterstützung Aufrechterhaltung Alkoholabstinenz wird diese Behandlungsoption oft erst verspätet, wenn sich bereits Folgeerkrankungen, insbesondere alkoholbedingte Lebererkrankungen (ALE) manifestiert haben, oder teilweise gar nicht angeboten. Die weitere kann dadurch zusätzlich verkompliziert...