Lukas Welsch

ORCID: 0000-0003-4864-4983
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About
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Research Areas
  • Esophageal Cancer Research and Treatment
  • Esophageal and GI Pathology
  • Gastric Cancer Management and Outcomes
  • Healthcare cost, quality, practices
  • Gastroesophageal reflux and treatments
  • Economic, financial, and policy analysis
  • Colorectal Cancer Screening and Detection
  • Pancreatic and Hepatic Oncology Research
  • Eosinophilic Esophagitis
  • Gallbladder and Bile Duct Disorders
  • Medical Device Sterilization and Disinfection
  • Electrical and Bioimpedance Tomography
  • Gastrointestinal Bleeding Diagnosis and Treatment
  • Biliary and Gastrointestinal Fistulas
  • Dysphagia Assessment and Management
  • Microfluidic and Bio-sensing Technologies
  • Metastasis and carcinoma case studies
  • Ultrasound Imaging and Elastography
  • Diverticular Disease and Complications
  • Pediatric Hepatobiliary Diseases and Treatments

Klinikum Hanau
2025

Goethe University Frankfurt
2020-2023

University Hospital Frankfurt
2022-2023

Sana Klinikum Offenbach
2017-2019

Artificial intelligence (AI) is increasingly being used to detect neoplasia and interpret endoscopic images. The T stage of Barrett's carcinoma a major criterion for subsequent treatment decisions. Although ultrasound still the standard preoperative staging, its value debatable. Novel tools are required assist with optimize results. This study aimed investigate accuracy by an AI system based on images.1020 images (minimum one per patient, maximum three) from 577 patients adenocarcinoma were...

10.1055/a-1811-9407 article EN Endoscopy 2022-03-30

Background: Lumen apposing metal stents (LAMS) are widely used to drain walled-off necrosis (WON). LAMS occlusion is considered a significant clinical problem and identification of risk factors for could contribute novel preventive strategies. A previous study suggested contradictory effects proton pump inhibitor (PPI) intake on the necrosectomy rate. Methods: We conducted European-wide multicenter retrospective cohort assessing WONs drained by LAMS. Primary aims were assess strength an...

10.1055/a-2569-7056 article EN cc-by Endoscopy 2025-03-31

Background Endoscopic procedures are a notable source of medical waste, contributing significantly to environmental pollution. Prior studies report 0.5–3.0 kg waste per procedure—compared with just 1.2 household generated person day in Germany. Objective To quantify endoscopic hospitals and outpatient settings, assess its impact on the healthcare system identify strategies for reduction. Design This prospective, multicentre, observational study was conducted over 4 weeks two tertiary...

10.1136/gutjnl-2024-333401 article EN Gut 2025-06-05

Abstract Introduction Radiofrequency ablation (RFA) and hybrid argon plasma coagulation (H-APC) are established thermal techniques for eradicating Barrett’s esophagus after endoscopic resection. This study aimed to compare RFA with H-APC in relation safety, effectiveness eradication rates. Methods After resection, patients were randomly assigned or RFA. A simplified technique was applied at 60 W. used a 90° focal catheter protocol of 12 J/cm 2 × 3 Halo 360° balloon 10 /cleaning/10 ....

10.1007/s00464-023-10313-5 article EN cc-by Surgical Endoscopy 2023-08-21

Endoscopic therapy for neoplastic Barrett's esophagus (BE) has become the standard of care over past two decades. In clinical practice, we regularly encounter patients who fail to achieve complete squamous epithelialization esophagus. Although therapeutic strategies in individual stages BE, dysplasia, and esophageal adenocarcinoma are well studied largely standardized, problem inadequate healing after endoscopic is only marginally considered. This study aimed shed light on variables...

10.5946/ce.2022.121 article EN cc-by-nc Clinical Endoscopy 2023-03-09

Abstract Purpose Early detection of adenocarcinomas in the esophagus is crucial for achieving curative endoscopic therapy. Targeted biopsies suspicious lesions, as well four-quadrant biopsies, represent current diagnostic standard. However, this procedure time-consuming, cost-intensive, and examiner-dependent. The aim study was to test whether impedance spectroscopy capable distinguishing between healthy, premalignant, malignant lesions. An ex vivo measurement method developed examine...

10.1007/s12029-021-00703-0 article EN cc-by Journal of Gastrointestinal Cancer 2021-09-24

Einleitung Die Therapie der Neoplasien im Barrettösophagus (BÖ) besteht in endoskopischen Resektion (ER) aller sichtbaren Läsionen und anschließend die Ablation des verbliebenen BÖ. Ziel ist komplette Eradikation um metachrone zu vermeiden. Zwei Ablationstechniken sich bislang etabliert haben, sind Argon-Plasma-Koagulation (APC) bzw. nach vorheriger Kochsalzunterspritzung Hybrid-APC (H-APC) Radiofrequenzablation (RFA). Bislang gibt es keine publizierte Studie zum Vergleich von H-APC RFA

10.1055/s-0040-1716114 article DE Zeitschrift für Gastroenterologie 2020-08-01

Die Diagnose Zenker-Divertikel wurde bisher mittels klassischem Röntgen-Breischluck oder Endoskopie gestellt. In wenigen Fallberichten und einer kleinen Pilotstudie mit 10 Patienten lediglich die Machbarkeit sonograpischen kontrastverstärkten Darstellung des Zenker-Divertikels gezeigt. Ziel dieser Studie ist es, Wertigkeit der Sonografie im Vergleich zum diagnostischen zu evaluieren.

10.1055/s-0037-1605262 article DE Zeitschrift für Gastroenterologie 2017-08-01

Die Früherkennung von Adenokarzinomen des Ösophagus ist zur Durchführung einer kurativen endoskopischen Therapie entscheidend. Gezielte Biopsien verdächtigen Läsionen als auch die 4 Quadrantenbiopsien sind der aktuelle Standard in Diagnostik. Dieses Vorgehen jedoch zeitaufwendig, kostenintensiv und untersucherabhängig.

10.1055/s-0039-1695507 article DE Zeitschrift für Gastroenterologie 2019-08-13

Hintergrund Die endoskopische Resektion des mukosalen Adenokarzinoms der Speiseröhre und seiner dysplatischen Vorstufen, gefolgt von einer Ablation restlichen Barrettösophagus (BÖ), kann als akzeptierter Standard betrachtet werden. Um eine suffiziente Sekundärprophylaxe zu gewährleisten ist die Abheilung BÖ mit Plattenepithel notwendig. Therapie bei fehlender wurde bislang in Literatur nicht systematisch untersucht bleibt unklar. An unserem Zentrum erfolgt unzureichender plattenepithelialer...

10.1055/s-0040-1716226 article DE Zeitschrift für Gastroenterologie 2020-08-01

Hintergrund Die endoskopische Therapie des mukosalen Barrettkarzinoms hat sich als Methode der Wahl etabliert. Risikoreduktion für das Auftreten einer metachronen Neoplasie durch vollständige Abtragung verbliebenen Barrettepithels nach erfolgreicher endoskopischer Resektion bereits neoplastisch entarteten Läsionen konnte vielfach gezeigt werden und liegt untherapiert bei ca. 30 %. Aus diesem Grund wird die Erradikation BE zur Karzinomprophylaxe angestrebt.

10.1055/s-0041-1734042 article DE Zeitschrift für Gastroenterologie 2021-09-01
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